Her finner du tre viktige faktorer for å få suksess med LinkedIn.

Suksess med LinkedIn

linkedin Jun 18, 2019

Tekst: Edgar Valdmanis

Få fremgang med aktiv bruk av LinkedIn

Her finner du tre viktige faktorer for å få suksess med LinkedIn. Disse 3 samlet vil hjelpe deg til å høste frukter av innsatsen du gjør i denne viktige kanalen: :

  1. Målsetning
  2. Tilstedeværelse med profil på LinkedIn. Hva bør du tenke på?
  3. Prioritering

1. Målsetning

Her noen eksempler på mål du kan sette deg for bruk av LinkedIn:

  • Flere kontakter
  • Flere kontakter i bestemte bransjer
  • Kunnskapsdeling og vise tankelederskap
  • Finne potensielle nye kunder for å selge mer
  • Karriereutvikling eller ny jobb

Sett deg så et et mål som er overkommelig og målbart over en gitt periode.

Et greit mål kan for eksempel være:

“Hver måned de neste 3 månedene skal jeg ha knyttet 20 nye kontakter (=potensielle kunder) og fulgt opp med noe nyttig innhold for dem i form av en artikkel eller annen verdifull informasjon”

Et annet mål kan være:

“I løpet av det neste kvartalet skal jeg knytte kontakt med 50 nye ledere innen HR hos bedrifter innen forsikring i håp om kunne sende en åpen søknad som forsikringsrådgiver”

2. Tilstedeværelse med profil på LinkedIn. Hva bør du tenke på?

LinkedIn vokser jevnt og trutt med 7-800 nye norske brukere hver dag. Derfor er det kasnkje den viktigste arenaen å være tilstede på.

Dersom  du er blant dem som ikke er tilstede på LinkedIn foreløpig, bør du gå til Linkedin for å opprette en profil nå.

Og dersom du har en profil, men ikke har vært aktiv på en stund, så gå inn og frisk opp profilen din nå.

Ta gjerne en titt på min profil for å få noen ideer til profilbilde, overskrift og en kort oppsummering.

Det er mer du bør fylle inn i din LinkedIn-profil.

I denne gratis-guiden finner du en liste (her skal vi linke til en landingside for LinkedIn-guiden)

 Sørg for at du korrekturleser. Det er ikke alltid du ser stavefeil selv. Et godt tips er å be en god venn eller kollega lese korrektur.

 Det jeg har beskrevet her tar fort en time. I visse tilfeller tar det to timer, hvis du har jobb-hoppet en del, men ta den tiden som trengs for å gjøre det ordentlig. Det vil lønne seg for deg å ha en god profil på LinkedIn for å få utbytte av den.

3. Prioritering

I likhet med alt annet vi gjør - øvelse gjør mester. Vil du lykkes bør du avse noe tid hver dag. Min erfaring siden 2004 er at det er den jevne tilstedeværelsen som gir utbytte, kall det gjerne suksess.

Dette bør du tenke på i forbindelse med prioritering av din bruk av LinkedIn:

  • Vær aktiv tilstede minst 2-3 ganger i uken. Helst daglig, men jeg innser at ikke alle får til det.
  • Del kunnskap og kompetanse på egen vegg. Størst oppmerksomhet får du ved å dele både andres og egne innlegg
  • Ton ned rene salgsbudskap. Del kunnskap, innsikt og kompetanse
  • Ha en plan på hva du skal poste. Godt planlagt er halvt fullført

Følger du disse rådene bør du være på god vei til suksess.

Vil du lære mer?